روند کلی فارغ التحصیلی
انجام مراحل فراغت از تحصیل دانشجویان گرامی پس از تکمیل پرونده آموزشی و واریز هزینه ارزشیابی توسط دانشجو ، اقدام به تسویه حساب از قسمت های مختلف دانشگاه و ارسال آن به مدیریت امور دانش آموختگان شروع می شود. در ابتدا کارشناس اداره دانش آموختگان پرونده های آموزشی را از لحاظ مدارک مورد نیاز جهت صدور مدرک تحصیلی بررسی می نماید.سپس کارنامه تحصیلی دانشجویان با سرفصل مصوب آموزش عالی تطبیق داده خواهد شد واز نظرتعداد واحد درسی گذرانده شده،رعایت پیشنیازوپس نیازوهمنیاز بودن واحدهای درسی،معادل سازی دروس وموارد دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن بررسی پرونده آموزشی از لحاظ مجوزهای لازم در مرحله دیگر ارزیابی می شود،یکی از موارد مهم در ارزیابی مدارک نحوه ورود دانشجویان به دانشگاه وتحصیل در رشته تحصیلی آنان میباشد که به سند پذیرش یا فرم احرازهویت که توسط مرکزآزمون سازمان مرکزی در اختیار دانشگاه قرار میگیرد،معروف است.همچنین ترم های انتقالی ویا مهمانی مورد ارزیابی قرار گرفته ومجوز های مربوطه وریز نمرات آنها بررسی میشود. در هرکدام از مراحل ذکر شده اگر ایراد ویا نواقصی مشاهده ومحرز گردید،آنگاه پرونده آموزشی برای رفع نقص به مدیریت خدمات آموزشی عودت داده خواهد شد. ولی اگرکارشناس بررسی کننده پرونده به این نتیجه که پرونده مورد رسیدگی شده حائز شرایط فارغ التحصیلی است،دانشجوی مربوطه را دانش آموخته اعلام کرده ودرنهایت برای وی پرونده فارغ التحصیلی تشکیل میدهد.اگردانش آموخته در زمان تحصیل از معافیت تحصیلی استفاده کرده باشد،پس از فارغ التحصیلی وی را به دفتر نظام وظیفه دانشگاه وپس از آن دانش آموخته طی نامه ای معافیت تحصیلی اش باطل وبه حوزه نظام وظیفه شهرستان معرفی خواهد شد.
پس از تشکیل پرونده فراغت از تحصیل برای دانش آموختگان فارغ التحصیلی در سیستم آموزشیار آغاز و فرایند صدور مدارک تحصیلی برای آنها شروع می شود.
پس از اتمام بررسی پرونده های تحصیلی واعلام فراغت از تحصیل دانشجویان پرونده ها در اختیار مدیر امور دانش آموختگان قرار میگیرد.وپس از اجازه صدور دانشنامه ،پرونده در اختیار کارشناس چاپ،صدور وایجاد لیست ومحموله قرار می گیردد.
انواع مدرک تحصیلی
در دانشگاه آزاد اسلامی برای دانش آموختگان فقط دانشنامه پایان تحصیلات صادر می گردد.
دانشنامه دانش آموختگان پس ازصدور و تائید ریاست محترم دانشگاه به همراه مدارک مورد نیاز درقالب محموله هایی به همراه لوح فشرده اطلاعات برای تایید ریاست عالیه دانشگاه به سازمان مرکزی ارسال می شود.
کلیه مدارک پس از تایید سازمان مرکزی در اختیار کارشناس تحویل مدرک واحد دانشگاهی قرار می گیرد.
شرایط تحویل مدرک
دانش آموختگان با مراجعه حضوری به قسمت تحویل مدرک وارائه کارت شناسائی معتبرمی توانند مدارک تحصیلی خود را براساس قوانین و شرایط ابلاغ شده موجود تحویل بگیرند.
شرائط تحویل مدرک :
برای دانش آموختگان آقا احراز وضعیت نظام وظیفه(مطابق آخرین قوانین و مقررات معاونت وظیفه عمومی ناجا) الزامی است که به قرار ذیل است:
1-داشتن کارت پایان خدمت
2-داشتن کارت معافیت از خدمت
3-ارائه گواهی مشغول به خدمت
4-ارائه گواهی تحصیل در مقطع بالاتر
5-در اختیار داشتن برگ سبز اعزام
6-برای دانش آموختگان رشته های پزشکی وپیراپزشکی ارائه گواهی انجام طرح های مربوطه الزامی است.
7-دانش آموختگانی که دارای وام وزارت علوم هستند فقط می توانند گواهینامه موقت دریافت کنند وپس از تسویه حساب میتوانند دانشنامه دریافت نمایند.
8-ارسال مدارک دانش آموختگان بورسیه با درخواست محل بورسیه وفقط با مکاتبات اداری امکان پذیر است.
تحویل مدارک به اتباع خارجی باید با مجوز تحویل مدرک از سازمان مرکزی انجام گیرد.
دانش آموختگان مقطع دکتری جهت تحویل دانش نامه باید مجوز تحویل مدرک از حوزه معاونت پژوهشی ارائه نمایند.
نکته1: تحویل مدارک تحصیلی فقط به خود شخص دانش آموخته با ارائه کارت شناسائی معتبر ویا به وکیل آن با ارائه وکالت نامه محضری امکان پذیر میباشد.
نکته2: تحویل دانشنامه به دانش آموختگانی که قبلا گواهینامه موقت دریافت نموده اند،پس از ارائه گواهینامه موقت به دانشگاه میسر خواهد بود.
پاسخ به استعلامات
پاسخ به درخواست ریز نمرات وتاییدیه های تحصیلی دانش آموختگان پس از گذراندن مراحل فراغت از تحصیل و تایید دانشنامه از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی امکان پذیر می باشد. برای دانشجویانی که هنوز فارغ التحصیل نشده اند ویا از تحصیل انصراف داده اند ویا ترک تحصیل کرده واخراج شده اند،دراموردانش آموختگان تاییدیه وریزنمرات صادر نمی شود وآنها باید به مدیریت خدمات آموزشی مراجعه نمایند.
تاییدیه تحصیلی به دو صورت انجام می گیرد:
1-از طریق مکاتبه اداره ها و سازمان های متقاضی تاییدیه با دانشگاه
2-از طریق سامانه استعلام سازمان مرکزی به نشانی:
https://estelam.iau.ir
نکته: تاییدیه های محرمانه از حراست دانشگاه دریافت شده وپس از پاسخ به حراست دانشگاه ارسال می شود.
درزمان درخواست تاییدیه های تحصیلی باید توجه شود که حتما رونوشت مدرک تحصیلی به همراه درخواست به دانشگاه ارسال گردد.
پاسخ به استعلام مدارک جعلی وفاقد اصالت:
اگر در زمان بررسی صحت یک مدرک تحصیلی، مشخص شود که مدرک فاقد اصالت وجعلی است،مدیریت اموردانش آموختگان براساس بخشنامه سازمان مرکزی موظف است علاوه برپاسخ به استعلام مربوطه واعلام جعلی بودن مدرک مراتب را به دفترامورحقوقی دانشگاه وهمچنین دفتر مدیرکل حراست دانشگاه جهت اطلاع وهرگونه اقدام لازم اعلام نماید.
ریز نمرات
در دانشگاه آزاد اسلامی دو نوع ریز نمرات بنابر درخواست دانش آموخته صادر می گردد.
1-ریزنمرات داخلی:
جهت ارائه به دانشگاه ها جهت ثبت نام در مقاطع بالاترومراکز دولتی وغیردولتی وسازمانها ونهادها و.... که همراه تاییدیه ها ارسال می شود وهمچنین با درخواست حضوری دانش آموختگان نیزصادر شده وپس از تائید مدیریت امور دانش آموختگان دانشگاه تحویل متقاضی می گردد.
2-ریز نمرات قابل ترجمه جهت ارایه به دانشگاه های خارج از کشور:
این ریزنمرات پس از تائید دانشنامه توسط سازمان مرکزی وصرفا جهت ترجمه نمرات دانش آموختگان برای ارسال به دانشگاه های خارج از کشور به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه آموزشیار صادر می شود. دانش آموخته با مراجعه به سایت http://stdn.iau.ir و از منوی پرونده دانش آموختگان –درخواست ریزنمرات قابل ترجمه درخواست خود را ثبت می کند و بعد از بارگذاری مدرک دانشنامه خود و پرداخت هزینه صدور اطلاعات مربوطه برای کارشناس اداره فارغ التحصیلان ارسال می گردد . پس از تایید کارشناس مربوطه ، تایید معاون محترم آموزشی و ریاست محترم دانشگاه جهت تائید نهایی وثبت در دفتر اموردانش آموختگان سازمان مرکزی به همراه مدارک لازم (دانشنامه) از طریق سامانه آموزشیار به سازمان مرکزی ارسال می شود.پس از تأئید سازمان مرکزی ، ریز نمرات بنا به در خواست دانشجو به واحد دانشگاهی یا به آدرس متقاضی ارسال خواهد شد. پس از دریافت ریز نمرات قابل ترجمه متقاضی باید ریزنمرات را به همراه اصل دانشنامه جهت ترجمه به دارالترجمه ارایه نماید.
اعلام مفقودی مدرک
دانش آموختگانی که گواهینامه موقت ویا دانشنامه خود را مفقود نموده است حتما و در اسرع وقت جهت جلوگیری از هرگونه سو استفاده ؛ باید علاوه براعلام به مراجع زیصلاح، به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نموده واعلام مفقودی نمایند .پس از اعلام مفقودی و انجام مراحل قانونی دانش آموخته می تواند برای دریافت دانشنامه(در صورت مفقود شدن گواهینامه موقت) یا دانشنامه المثنی (در صورت مفقود شدن دانشنامه ) اقدام نماید.
مراحل اعلام مفقودی گواهینامه موقت ودانشنامه:
انجام کلیه مراحل اعلام مفقودی فقط توسط شخص دانش آموخته یا نماینده قانونی ایشان باید انجام شود.
1-درخواست فرم اعلام مفقودی وتکمیل وارائه آن به مدیریت امور دانش آموختگان
2-دریافت فرم تعهدنامه وتکمیل وارائه آن به مدیریت امور دانش آموختگان
3-دریافت فرم آگهی روزنامه (سه نوبت آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار) که از رمان انتشار هر آگهی باید 15 روز گذشته باشد.
4-دریافت فرم استشهاد محلی(تأئید این فرم توسط دفاتراسنادرسمی)
فرم اعلام مفقودی وفرم تعهد نامه به سازمان مرکزی جهت ثبت دربانک اطلاعاتی امور دانش آموختگان سازمان ارسال می گردد.
5-ارائه سه فقره روزنامه و منتشرشده وبرگه استشهاد محلی به دانشگاه جهت مراحل بعدی.
تذکر1: درصورتی که اصل گواهینامه موقت را مفقود کرده باشند،با ارائه مدارک بالا اصل دانشنامه تحویل دانش آموخته می گردد.
تذکر2: درصورتی که اصل دانشنامه را مفقود کرده باشند،پس از دریافت مدارک بالا وپرداخت هزینه مدرک المثنی،جهت صدور دانشنامه اقدام خواهد شد.
دانشنامه المثنی مجددا جهت تائید به سازمان مرکزی ارسال میشود وپس ازتائید تحویل درخواست کننده می گردد.
امور نظام وظیفه
کلیه امورات مربوط به دانشجویان ودانش آموختگان دانشگاه در ارتباط با حوزه نظام وظیفه ونیروی انتظامی کشوراز طریق دفتر امور مشمولین دانشگاه انجام می شود.
دفتر امور مشمولین درابتدا امورمربوط به صدور معافیت تحصیلی دانشجویان را در هنگام ثبت نام دانشجو در دانشگاه را بر عهده دارد. در طول زمان تحصیل دانشجویان نیز وظایفی همچون درخواست سنوات تحصیلی ودرخواست خروج از کشور و... راانجام میدهد.درزمان فراغت از تحصیل دانشجویان هم وظیفه ابطال معافیت تحصیلی دانش آموختگان پس از اعلام اداره دانش آموختگان برعهده دارد.
نحوه اخذ معافیت تحصیلی
دانشجویان مشمول بعد از انجام مراحل اینترنتی ثبت نام در سایت ثبت نام دانشجویان جدیدالورودو تایید اولیه وضعیت نظام وظیفه و واریز شهریه لازم است با مراجعه به سامانه سخا درخواست معافیت تحصیلی خود را ثبت نمایند سپس به اداره مشمولین دانشگاه جهت تایید نهایی مراجعه نمایند.
نکته: جهت ورود به سامانه سخا حتما باید سیم کارت تلفن همراه به نام متقاضی باشد.
تذكر مهم : با توجه به اینکه ثبت نام دانشجویان مشمول موقت و منوط به موافقت سازمان وظیفه عمومی ناجا می باشد ، شایسته است از تاریخ ثبت نام حداکثر طی مدت دو هفته نسبت به ثبت درخواست معافیت تحصیلی خود اقدام و جهت تایید نهایی به امور مشمولین دانشگاه مراجعه نمایید. در صورت هر گونه تاخیر و بروز مشکل در صدور معافیت تحصیلی عواقب آن بر عهده دانشجو می باشد و دانشگاه هیچ گونه تعهدی در این خصوص ندارد. بدیهی است از شرکت در آزمون پایان ترم (جاری) دانشجویانی که معافیت تحصیلی خود را اخذ نكرده و تحویل نداده اند ممانعت بعمل می آید.
اطلاعات عمومی نظام وظیفه
- وظیفه اصلی دفتر نظام وظیفه دانشگاه (دفتر امور مشمولین و معافیت ها) احراز و كنترل وضعیت دانشجویان پسر از لحاظ مقررات وظیفه عمومی می باشد.
با توجه به قانون وظیفه عمومی کشوری پسران ایرانی از اولین ماهی که طی آن به سن هجده سال تمام برسد مشمول خدمت وظیفه عمومی شناخته شده و لازم است خود را جهت انجام خدمت سربازی به سازمان وظیفه عمومی ناجا معرفی نمایند.چنانچه فردی قصد تحصیل در سن مشمولیت را داشته باشد بایستی بلافاصله پس از ثبت نام در دانشگاه با مراجعه به سمانه سخا باید درخواست معافیت تحصیلی خود را ثبت نماید.
- متناسب با مقررات و دستورالعمل هایی که هر ساله از سوی سازمان وظیفه عمومی به دانشگاهها ابلاغ می گردد ، اقدامات ذیل در این دفتر انجام می پذیرد .
الف ) دانشجویان دارای کارت پایان خدمت و معافیت دائم و به طور کل دانشجویانی که مشمول خدمت وظیفه عمومی نخواهند شد مدارک مثبته نظام وظیفه خود(شامل كارت پایان خدمت، معافیت دایم، معافیت موقت كالت یا پزشكی و ...) را در بدو ثبت نام اسکن می نمایند تا بر مبنای مدرك اسكن شده ثبت نام آنان مورد تایید اولیه قرار گیرد. بدیهی است برای قطعی شدن ثبت نام و برطرف شدن اشکال نظام وظیفه ، ضروری است اصل مدرک اسکن شده را حداکثر ظرف یک ماه به دفتر امور مشمولین دانشگاه (ساختمان معاونت دانشجویی) ارائه نمایند در غیر اینصورت فایل آنها اشكالدار بوده و ثبت نام آنها قطعی نخواهد شد.
ب) معافیت تحصیلی : سایر دانشجویان که اصطلاحا مشمول خوانده می شوند لازم است در بدو ثبت نام معافیت تحصیلی خود را در سامانه سخا ثبت نمایند و حداکثر دو هفته بعد به دفتر امور مشمولین دانشگاه (ساختمان معاونت آموزشی) ارائه نمایند .
سنوات مجاز تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلی :
1-کاردانی 5/2 سال
2-کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته (۳سال )
3- دکتری ناپیوسته ( 6 سال )
4-کارشناسی پیوسته (۵سال )
5-دکتری حرفه ای (۸سال)
تبصره 1: افزایش سنوات مجاز تحصیل :
دانشجویان مشمولی که در سنوات مجاز تحصیل ، فارغ التحصیل نشوند. برای ادامه تحصیل نیاز به تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه دارند به مدت 2 نیمسال برایشان درخواست افزایش سنوات گردد. بدیهی است دانشجویانی كه مجوز سنوات اخذ نكرده باشند ، غایب محسوب شده و اجازه ادامه تحصیل نخواهد داشت.
تبصره 2: انصراف با ثبت نام مجدد:
دانشجویان مشمول در کل دوران تحصیل (از کاردانی تا دکترا) صرفا یک بار می توانند انصراف داده وبا ثبت نام مجدد(چه با آزمون یا بدون آزمون فرقی نمی کند) ، معافیت تحصیلی جدید دریافت نمایند . مدت تحصیل رشته و مقطع قبلی جزو سنوات رشته و مقطع جدید محسوب نمی گردد.
ج) اعلام اتمام معافیت تحصیلی : دانشجویان مشمول به محض قطع ارتباط با دانشگاه به عناوین ذیل به سازمان وظیفه عمومی معرفی می گردند .
1- فارغ التحصیل 2- ترک تحصیل 3- انصراف 4 - اخراج
تبصره : دانشجویان فوق الذکر از زمان اتمام معافیت تحصیلی در سنوات مجاز و ارفاقی به مدت یک سال مهلت دارند تا به خدمت وظیفه اعزام و یا در صورت داشتن شرایط مجددا مشغول تحصیل گردند. در غیر اینصورت غایب محسوب می شوند.
تذکرخیلی مهم: دانشجویان اخراجی در سنوات معرفی و دانشجویانی که برای بار دوم «انصراف داده یا ترک تحصیل کرده باشند» باشند اجازه ادامه تحصیل را ندارند. دانشجویان فارغ اتحصیل فقط اجازه تحصیل در مقطع بالاتر را دارند.
تبصره: دانشجویان مقطع کارشناسی در صورت طی بیش از شش نیمسال و فراغت از تحصیل با مدرک معادل کاردانی ، حق ادامه تحصیل نداشته و باید خود را به نظام وظیفه معرفی نمایند.
د) صدور گواهی های اشتغال به تحصیل ویژه سازمان وظیفه عمومی:
دانشجویان مشمول متقاضی خروج از كشور برای سفرهای زیارتی و سیاحتی فقط لازم است به سامانه http://sakha.epolice.ir مراجعه نموده سپس در قسمت خروج از كشور، تاریخ سفر وكشور مقصد را مشخص نمایید. در صورتی كه فایل شما (شهریه و آموزش و ...) اشكالدار نباشد، خروج از كشور شما بررسی و از طریق سامانه وظیفه عمومی به تایید دانشگاه خواهد رسید. لذا به هیچ وجه مراجعه به دانشگاه و گرفتن گواهی اشتغال برای سفرهای زیارتی و تفریحی لازم نیست.
ضوابط خروج از کشور دانشجویان مشمول(دارای معافیت تحصیلی)
مطابق بخشنامه شماره 11/794 مورخ 96/05/08 جهت بررسی درخواست خروج از كشور مشمولان وظیفه عمومی لازم است نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه خدمات الكترونیك نیروی انتظامی به آدرس http://sakha.epolice.ir اقدام نمایند و سپس جهت سفرهای سیاحتی مبلغ450000 (چهارصد و پنجاه هزار تومان) به حساب شماره 0104460446004 بانك ملی بنام سازمان مركزی دانشگاه آزاد اسلامی واریز و فیش آن را به دفتر امور مشمولین دانشگاه تحویل نماید.